نمونه اظهار نامه ثبت علامت تجاری

علامت تجاری یکی از مهم ترین قسمت در هر تجارت و کسب و کاری است. با انتخاب یک برند ایده آل می توانید با سرعت چشمگیری در کار و حرفه خود پیشرفت کرده و دارای نام و نشان پر آوازه ای شوید. پس از انتخاب برند مناسب، مشهور کردن مناسب این برند از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی اگر شما بهترین نام یا علامت تجاری را داشته باشید، بدون صرف هزینه نمی توانید انتظار شناخته شدن محصولات خود را داشته باشید.

یکی از مراحل ثبت برند، ارسال اظهارنامه ای است که حاوی مشخصات فردی شخص درخواست کننده، نام یا علامت تجاری، حوزه فعالیت شما و طبقه محصولاتی که قصد برند سازی دارید، است. اظهارنامه در واقع مدرکی است که به وسیله آن یک درخواست حقوقی را به یک اداره قانونی و رسمی تسلیم می کنید.

اظهارنامه دارای وجه قانونی بوده و برای ثبت برند باید نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی ارسال نمائید تا توسط کارشناسان این سازمان مورد بررسی های تخصصی قرار بگیرد. در ادامه نمونه ای از اظهارنامه را قرار داده تا با کلیات آن آشنا شوید.

همانطور که در نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری می بینید مواردی وجود دارد که باید آن را وارد نموده و سپس اقدام به ارسال اظهارنامه بگیرید.

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

اقدامات قبل از پر کردن اظهارنامه

توجه داشته باشید که وقتی نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری را پر کرده و ارسال نمائید باید هزینه های آن را پرداخت کرده و این هزینه ها دیگر قابل بازگشت نخواهند بود. بنابراین از صحت اطلاعاتی که در این سند حقوقی وارد می کنید دقت لازم را داشته باشید. زیرا اگر بعداً عدم تطابقی در اطلاعات وارد شده وجود داشته باشد باعث رد شدن درخواست شما خواهد شد که در این صورت هزینه های اضافی به شما تحمیل خواهد شد.

از طرفی گاهی این عدم صحت اطلاعات می توانید منجر به لغو صلاحیت شما برای دریافت برند تجاری شود. همچنین باید نام یا علامت تجاری خود را با سایت های مرتبط بررسی نمائید تا از مشابه یا تکراری بودن آن ها جلوگیری نمائید. با این بررسی درخواهید یافت که آیا نام مورد نظر شما از نظر مراجع مرتبط قابل قبول خواهد بود یا خیر.

بنابراین قبل از پر کردن این نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری حتماً نسبت به مطابق بودن نام تجاری خود با قوانین ثبت برند اطمینان حاصل کنید و اطلاعات صحیحی را در این اظهارنامه وارد نمائید تا دچار مشکلات ثانویه و تحمیل هزینه های مازاد نشوید.

پر کردن نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری

این اظهارنامه دارای بندهای مختلفی است که باید با دقت آن ها را پر کنید. زیرا در مراحل بعدی ثبت برند می بایست مدارک مورد نظر را تحویل اداره مالکیت صنعتی دهید. بنابراین نباید مغایرتی در این زمینه وجود داشته باشد. این اظهارنامه را می توان به چند شکل مختلف پر کرد.

اطلاعات مالک حقیقی

منظور از اشخاص حقیقی این است که شما قصد دارید تا برند مورد نظرتان را به اسم شخص خاصی ثبت نمائید. در این صورت باید اطلاعات فرد مورد نظر را در نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری وارد نمائید. این اطلاعات شامل نام، شماره ملی، شماره شناسنامه، کد پستی، نشانی، تلفن ثابت و همراه، نشانی الکترونیک و فکس بوده که باید به صورت کامل وارد شود.

در بخش دیگری نیز باید حوزه فعالیت شخص یا اشخاص حقیقی مشخص شود. بنابراین عنوان درست و کامل حوزه فعالیت خود را وارد نمائید تا از بروز اشتباهات در این زمینه جلوگیری نمائید. مثلاً شما باید وارد کنید که حوزه فعالیت شما تولیدی، کشاورزی، صنعتی و… است.

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

از طرفی ممکن است که این برند بیشتر از یک مالک داشته باشد. در این صورت باید فرم های مخصوصی را دریافت کرده و به تفصیل نام برده، اطلاعات کامل همه اشخاص حقیقی یا مالکان را وارد نمائید. همچنین لازم است که میزان سهم هر شخص حقیقی به طور دقیق مشخص شود.

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

اطلاعات مالک حقوقی

منظور از اشخاص حقوقی این است که شما قصد دارید تا نام یک مؤسسه، شرکت، سازمان، انجمن و… را به عنوان مالک یک برند معرفی کنید. در این صورت در دسته اشخاص حقوقی قرار گرفته و باید نام آن مؤسسه یا شرکت را در قسمت نام وارد کنید. در این قسمت نیز باید حوزه فعالیت به طور دقیق وارد شود.

تمام موارد نام برده شده برای اشخاص حقیقی، در این بخش نیز وجود دارند که باید به طور کامل وارد شوند. علاوه بر این موارد باید نوع شخص حقوقی نیز در نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری وارد شود. مثلاً این شرکت یک سهامی عام، خاص، نسبی، تعاونی و… است. محل ثبت شرکت و شماره ثبت آن که یک شماره قانونی است باید به طور کامل در فرم وارد شود.

تابعیت شخص حقوقی حتی اگر برای کشور دیگری باشد باید در قسمت های مرتبط اضافه شود. علاوه بر نشانی شرکت باید محل اقامت همیشگی شرکت و همچنین محلی که مربوط به فعالیت های اداری و مکاتبات شرکت است نیز در این فرم وارد شود. همچنین اگر فکر می کنید اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که گفتن آن به بررسی های تخصصی کمک می کند را می توان در قسمت سایر اطلاعات وارد نمائید.

در برخی موارد ممکن است که فرد درخواست دهنده برند دارای هر دو مالک حقیقی و حقوقی باشد. در این صورت باید هر دو قسمت اطلاعات مالک حقیقی و حقوقی در نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری را به طور صحیح و کامل وارد نماید. همچنین در تمام موارد ذکر شده می توانید از وکیل قانونی خود برای انجام مراحل و کارهای اداری بهره ببرید.

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

اطلاعات حوزه فعالیت

یکی از مهم ترین بخش های نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری، همین حوزه فعالیت است. در صورتی که اشتباهی در وارد کردن این قسمت صورت بگیرد تمام هزینه ها و زحمات شما برای ارسال اظهارنامه به باد خواهد رفت. بدین صورت درخواست کننده ثبت برند، باید حوزه فعالیت نوع کالا و خدماتی که درخواست ثبت برند برای آن ها را دارد، به طور دقیق وارد نماید.

محصولات غذایی، لوازم خانگی، لوازم و تجهیزات کامپیوتر، فرآورده های لبنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، فرآورده های گوشتی، لوازم چوبی، محصولات دارویی و… از جمله این دسته بندی ها هستند که باید به طور دقیق حوزه فعالیت شما را مشخص نماید.

طبقه بندی کالا یا خدمات

منظور از طبقه بندی کالا این است که شما می خواهید چه بخشی از این حوزه فعالیت را پوشش دهید. گفتنی است که اگر قصد دارید در چند طبقه مختلف برند مورد نظرتان را ثبت نمائید باید به ازای هر طبقه اضافه شده، هزینه مازادی را پرداخت نمائید. شما باید در هنگام پر کردن نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری نوع طبقه یا طبقات مورد نظر خود را وارد نمائید.

تشریح کامل علامت تجاری

علاوه بر موارد ذکر شده، شما باید اطلاعات دقیقی را درباره علامت یا نام تجاری خود ثبت نمائید. نمونه ای از این علامت در ابعاد ده در ده سانتی متر تهیه نموده و به همراه نمونه اظهارنامه ثبت علامت تجاری ارسال نمائید. اگر این علامت به صورت سه بعدی است باید نمونه سه بعدی که قابلیت نمایش علامت از تمام زوایا را دارا است تهیه نمائید.

همچنین اگر علامت شما دارای اجزای خاصی است باید توصیفات دقیقی درباره علت استفاده از این اجزا ارائه نمائید. ممکن است برخی از علائم و نشانه ها باعث کج فهمی شده و سبب رد شدن علامت تجاری شما شود. بنابراین شما با یک توصیف کامل و کاربردی منظور خود را از ارائه این نشان تجاری توضیح خواهید داد.

اظهار نامه ثبت علامت تجاری

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.